Geschiedenis

Muziekvereniging Drumfanfare Delden is opgericht op 6 september 1957. De naam luidde toen ‘Jeugddrumband Delden’. Aan de Bernhardstraat was een speeltuinvereniging met actieve bestuursleden gevestigd. Dit waren dhr. Schneider, dhr. Bannink, dhr. Hartgerink, dhr. Wekdam, dhr. Efftink, dhr. van Dijk en mevr. Buitenweg. De vereniging werd al snel een bloeiende vereniging met ruim vijftig leden waar mensen van alle gezindten welkom waren.

‘School met den Bijbel’, het pand staat nu aan de Noordenhagen 35.

Er werd begonnen met houten plankjes waarop een stuk autoband was gespijkerd. Al snel werd overgestapt op houten tonnetjes met daaroverheen echte varkensblaas gespannen als vel. Na een paar jaar werden er echte trommels aangeschaft. Gaandeweg werden er ook signaaltrompetten toegevoegd aan het korps. De ‘School met den Bijbel’ diende als oefenlocatie en later het Möpke.

De bevolking van Delden werd benaderd om de vereniging te helpen, onder andere voor de aanschaf van nieuwe uniformen. De donateursactie werd opgezet en we kunnen ook nu nog rekenen op de bijdrage van deze donateurs.

In 1975 werd dhr. Hofstede voorzitter en onder zijn actieve leiding kwamen er meerdere instrumenten bij, zoals trompetten, baritons en bassen. De naam werd dan ook omgezet in Drumfanfare Delden. Het muziekgebouw ‘In Vriendschap’ werd gebouwd in 1983 en ook de Drumfanfare Delden nam hier haar intrek. Het uniform in die tijd was een groen jasje met daaronder een zwarte broek met een groene bies.

De vereniging heeft 33 jaar onder leiding van dhr. Coopmans gestaan. Dhr. Coopmans was erg bedreven in het opleiden van drummers. Het marcheren was altijd een speerpunt van hem en de vereniging. In die tijd is Peter Wissink lid geworden en later werd hij dirigent en instructeur.

Het marcheren was een belangrijk speerpunt van de vereniging!
Het Amerikaans ogende uniform en de nieuwe naam op de bassen.

De groene uniformen werden ingeruild voor een Amerikaans ogend uniform in de kleuren rood en blauw. De muziekstijl wordt moderner, er worden veel pop- en filmmuziek gespeeld. Uiteraard worden er op straat marsen gespeeld.

Een Drumfanfare bestaat oorspronkelijk uit slagwerk en koperblazers, maar in die tijd was ook vraag naar andere instrumenten. In een Drumfanfare passen ook dwarsfluiten en saxofoons dus deze instrumenten werden dan ook toegevoegd. Officieel behoren er geen klarinetten in een Drumfanfare. Wegens vraag is dit instrument toch toegevoegd en inmiddels dekt de naam de lading dus ook niet meer.

Begin jaren ‘00 wordt er elk jaar fanatiek aan ledenwerving gedaan door middel van de 6 lessen voor 6 euro actie. Leden krijgen een gedegen opleiding met de mogelijkheid om een muziekexamen te doen. Ook wordt het huidige uniform aangeschaft. Dit uniform heeft een nette en moderne uitstraling. Sinds 2007 heeft de Drumfanfare een leerlingenorkest waar beginnende leden leren samen te spelen. De overstap naar het grote orkest wordt zo makkelijker.

In de zomer van 2014 heeft de vereniging haar intrek genomen in de Scholengemeenschap Twickel aan de Schoppenstede in Delden waar ook het Najaarsconcert wordt gehouden. In 2017 vierde Muziekvereniging Drumfanfare Delden haar 60-jarig jubileum. Het korps treedt onder andere op tijdens carnaval, dodenherdenking, schuttersfeesten en Sinterklaas. Muziekvereniging Drumfanfare Delden is een actieve vereniging met veel jeugd.